Hoe houd jij je spieren soepel? | Bedrijfsfitness Nederland

Artikel

Gepubliceerd op: 07 januari 2021

Hoe houd jij je spieren soepel?

Voldoende beweging is voor iedereen gezond. Sta jij na een (thuis)werkdag weleens op als met stramme spieren? Dan kan meer beweging tijdens een werkdag je zeker goed doen! Nu veel mensen thuis werken en de contactmomenten beperkt zijn, bewegen we minder. In deze blog delen we tips voor soepele spieren en voldoende beweging.

Blijf in beweging

Heb je een kantoorbaan? Dan breng je veel tijd zittend door. Veel Nederlanders krijgen het voor elkaar om 8 tot 11 uur per dag te zitten. Daarmee staan we bovenaan in de lijst van de Europese landen. Hoe kan je de tijd dat je zit tijdens je werkdag verminderen? Het is eigenlijk vrij simpel! Een paar snelle tips:

  1. Neem de trap wanneer dat kan.
  2. Zorg dat je minimaal één keer per uur je bureau even verlaat. Haal bijvoorbeeld iets te drinken. Is de route naar je keuken maar een paar stappen verwijderd van je bureau? Loop dan bijvoorbeeld de gang een keer extra op en neer.
  3. Neem de telefoon altijd staand op.
  4. Heb je pauze? Ga voor een verfrissende lunchwandeling!
  5. Doe één keer per uur één of meerdere stretchoefeningen.

Stretchen

We kennen allemaal het ontspannen gevoel dat je ervaart na het uitrekken. Je wordt wakker op de zondagochtend, je gooit je armen omhoog en je rekt je eens even goed uit, gevolgd door een diepe zucht. Ook dat is stretchen. Als je voelt dat je stijve spieren hebt, kan je met stretchen je spieren weer oprekken naar de originele lengte. Je kan hiermee de mobiliteit van spieren en gewrichten beïnvloeden. Je spieren raken door stretchen meer ontspannen. We delen vier stretchoefeningen met je. Onthoud dat het bij alle oefeningen belangrijk is om goed te blijven doorademen.

1. Strekken van de onderrug
Ga rechtop staan in een stevige houding. Plaats je handen net boven de heupen op je onderrug. Duw vervolgens rustig je heupen naar voren. Je romp buigt hierdoor naar achteren.

Strekken van de onderrug - Bedrijfsfitness Nederland

2. Stretch je schouders en je nek
Ga bij deze oefening rechtop staan. Laat je armen langs je lichaam hangen. Trek je kin een beetje in. Beweeg je rechteroor vervolgens naar je rechterschouder. Ga door totdat je lichte rek voelt. Houd dit ongeveer 10 seconden vast. Doe daarna dezelfde oefening door je linkeroor naar je linkerschouder te brengen.

Stretch je schouders en je nek - Bedrijfsfitness Nederland

 3. Stretch je bovenrug aan je bureau
Bij deze oefeningen zit je op je stoel. Schuif iets naar voren op de stoel en zet je voeten stevig op de grond. Leg beide handen achter je hoofd in je nek zodat je ellebogen naar voren wijzen. Trek je kin een beetje in. Duw je bovenrug omhoog naar achteren, door je borstwervelkolom naar voren te duwen. Houd dit een aantal seconden vast.

Stretch je bovenrug aan je bureau - Bedrijfsfitness Nederland

4. Stretch je biceps, je rug en je schouders

Deze oefening kan je zowel staand als zittend doen. Strek beide armen omhoog. Pak met je rechterhand je linkerelleboog. Breng de linkerhand zo ver mogelijk naar je rug en leg hem tussen je schouderbladen. Houd dit 30 seconden vast en wissel daarna van arm. Druk je hand vooral niet te ver naar beneden op je rug. Ga door totdat je lichte rek voelt.

Stretch je biceps, rug en schouders - Bedrijfsfitness Nederland

Het is goed om te weten dat je bovenstaande oefeningen niet allemaal in één keer hoeft uit te voeren. Het is beter om meerdere oefeningen te verdelen over de werkdag. Succes!

Heb je de blog over oefeningen voor een goede werkhouding trouwens al gelezen? Ook deze oefeningen dragen bij aan soepele spieren!

Let's share!

Geïnspireerd blijven?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van acties, oefeningen en nieuws.

We wijzen je op onze privacyverklaring.