Dit is waarom je buiten adem raakt door traplopen | Bedrijfsfitness Nederland
  • Gepubliceerd op: 28 februari 2019

Oefening: traplopen

Waarom jij buiten adem raakt van traplopen

Sinds deze week hebben we er een extra werkvloer bij. We zitten nu zowel op de tweede etage als op de derde etage. Dat betekent: extra traplopen! Want met de lift gaan we eigenlijk zelden. We voeren geen ‘traploopbeleid’ maar iedereen verkiest toch deze inspanning boven de lift. Want inspannend is het best wel. Hoe komt het toch dat we zo snel buiten adem raken van traplopen?

Collega Mienke loopt de trap op van sportschool Balans, 0,2 caloriën per tree!
Collega Mienke loopt de trap op van sportschool Balans, 0,2 caloriën per tree!

Lunges tegen de zwaartekracht in

Ook als je fit bent, raak je snel buiten adem van traplopen. Dat zit zo: doordat tijdens het traplopen je hartslag plots snel omhoog gaat, heb je meer zuurstof nodig.  Bij het beklimmen van een trap gebruik je nogal wat spiergroepen, dus niet zo gek dat je hartslag snel stijgt. Je raakt buiten adem en dat compenseer je door te hijgen. Het is eigenlijk een kracht- en conditietraining ineen. Je maakt een soort lunges, maar dan wel tegen de zwaartekracht in. Je moet bij elke stap je eigen gewicht tillen. En de gemiddelde traploper doet niet eerst een warming-up voordat hij de treden bestijgt. Jouw lichaam wordt dus vrij plots aan het werk gezet. Maar je bent wel gezond bezig!

Hoe gezond is traplopen dan eigenlijk?

  • Met 1 minuut traplopen verbrand je zo’n 10 calorieën.
  • 15 minuten traplopen staat gelijk aan 30 minuten hardlopen.
  • Je traint er je benen mee, met name je kuiten.
  • Uithoudingsvermogen en conditie worden flink aangepakt.
Met 1 minuut traplopen verbrand je zo’n 10 calorieën
Met 1 minuut traplopen verbrand je zo’n 10 calorieën

Let op je houding

Traplopen gaat zo vanzelf dat we er eigenlijk nooit bewust over nadenken. Toch zijn er een aantal tips waarmee je rekening kan houden:

  • Maak zo weinig mogelijk gebruik van de leuningen. De kans dat je één been meer gaat belasten door het leunen is aanzienlijk groter.
  • Land op de bal van je voet en houd je schouders ontspannen.
  • Pas op met knie blessures. Hoe hoger de traptreden, hoe meer dit op je knieën aankomt. Loop je liever alleen de trap op of juist af? Dat kan natuurlijk ook! Doe wat prettig voelt voor jou.

Als traplopen jou makkelijk afgaat, dan kan je er ook leuke trainingen op baseren. Door bijvoorbeeld de trap een paar keer op en af te rennen, of door treden over te slaan. Je explosiviteit neemt toe, maar als je meerdere trappen in je training opneemt, verbetert ook je duurvermogen. Het is een interessante aanvulling op hardlooptrainingen. Je traint explosiviteit en spierkracht.

Tijd voor een nieuwe challenge!

Leuk, dat traplopen… Maar ik werk op de 20e etage! Júist dan is een challenge interessant! Voor jezelf, of om samen met collega’s te doen. Houd vol en verbeter je conditie! Ideeën voor een challenge:

  • 30 dagen challenge: gedurende deze dagen mag je geef lift gebruiken!
  • Houd bij hoe lang jij er over doet om met de trap op etage 20 te komen. Ben je buiten adem? Hoe is dat na 30 dagen? Wat is dan je tijd?
  • Je hoeft niet meteen van verdieping 0 naar 10 met de trap. Maar pak bijvoorbeeld pas op verdieping 5 de lift. Gaat het traplopen je steeds makkelijker af? Verleg je finish naar verdieping 6 of 7. Net zo lang tot je de lift helemaal niet meer nodig hebt.

Voor je het weet sta jij boven terwijl jouw collega's nog op de lift wachten. Succes! 

Meer inspiratie Contact