De uitdaging: "Gestaag doorgroeien"

Gepubliceerd op 20 december 2017

Artikel Heerenveense Courant d.d. 20-12-2017

In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Jacco Borger en Klaas Hamstra, eigenaren van Bedrijfsfitness Nederland.

Jacco Borger (39) en Klaas Hamstra (39) kennen elkaar al sinds de tweede klas van de middelbare school. Beide zaten op school in Heerenveen. Na hun middelbare school, gingen de mannen technische bedrijfskunde studeren aan de Universiteit Twente. Jacco belandde voor zijn afstuderen weer in Heerenveen waar hij terechtkwam bij Nationale Fiets Projecten. Klaas studeerde verder af in Den Haag. Maar toen zijn vriendin werk vond in Heerenveen, ging hij ook terug naar Heerenveen. Hij zocht werk, Jacco had contacten en zo kwam Klaas ook terecht bij Nationale Fiets Projecten. Daar ontstond het idee voor hun latere eigen bedrijf: Bedrijfsfitness Nederland.

Belastingvoordeel

“Februari 2007 veranderde er wat in de regelgeving omtrent bedrijfsfitness. Het was daarvoor nog zo dat bedrijfsfitness onder werktijd gedaan moest worden, om van belastingvoordeel te profiteren. Die regels veranderden, waardoor het belastingtechnisch aantrekkelijk werd om bedrijfsfitness te gaan doen”, zegt Klaas Hamstra. De heren hadden ervaring met het aanbieden van arbeidsvoorwaarden, aangezien Nationale Fiets Projecten dat ook doet in de vorm van een fiets van de zaak. Wat volgde waren brainstormsessies, het onderzoeken van de fitnessmarkt en het maken van een businessplan.

MCL

“Wij kwamen erachter dat niet veel werkgevers en sportscholen een bedrijfsfitnessregeling kennen. Daar zagen we een gat. Augustus 2007 zijn we officieel opgericht en hebben we eerst nog een half jaar bij mij thuis op zolder gezeten”, zegt Jacco Borger. Januari 2008 verhuisde Bedrijfsfitness Nederland naar een businessunit in Thialf. Mei 2008 kwamen de eerste klanten. MCL was een van die klanten en is nog steeds klant. Jacco: “Dat was een mooie start. Het MCL heeft duizenden medewerkers en binnen de provincie hadden we ook al een aardig netwerk van aangesloten sportscholen, zo’n 25. Daar kon het MCL mee uit de voeten en toen kwamen er andere sportscholen die zagen dat het potentie had en die ook mee wilden doen.”

Drie doelgroepen

Als Bedrijfsfitness Nederland richten Jacco en Klaas zich op drie doelgroepen: de werkgevers, de werknemers en de fitnesscentra. “Wij zijn de bedrijfsfitnessintermediair tussen de zakelijke en de fitnessmarkt”, aldus Jacco. Klaas voegt toe: “Voor alle drie de doelgroepen moet er toegevoegde waarde zijn om een bedrijfsfitnessplan te introduceren. De werkgever stimuleert de werknemers te gaan sporten, het fitnesscentrum krijgt meer klandizie en de werknemer heeft 40-50% belastingvoordeel op zijn fitnessabonnement.”

Maatwerk

Het doel van de mannen is ook om het zo makkelijk mogelijk te maken voor alle partijen. Bedrijfsfitness Nederland beheerst dan ook de hele administratieve afhandeling van het bedrijfsfitnessplan. “We maken voor iedere klant een persoonlijk bedrijfsfitnessportaal, maatwerk vinden we belangrijk. Maar onze dienstverlening reikt verder dan alleen administratieve ontzorging. Wij ondersteunen ook bij het promoten van bedrijfsfitness onder het personeel. Ons gezamenlijke doel met de werkgever is dat zoveel mogelijk medewerkers gaan sporten met korting en dan is promotie erg belangrijk. Men moet wel van het bestaan van de regeling weten”, vertelt Jacco.

Crossfit en yoga

Jacco en Klaas werken met sportscholen in de breedste zin van het woord. Klaas: “Het is niet alleen het klassieke beeld van fitness. Ook groepslessen vallen binnen het aanbod en naast fitnesscentra zijn er bijvoorbeeld ook fysiopraktijken, yogastudio’s en crossfitboxen aangesloten.” Als een werknemer graag van de bedrijfsfitnessregeling gebruik wil maken, maar de werkgever biedt die niet aan, dan kan diegene alsnog contact opnemen met Bedrijfsfitness Nederland. “Wij informeren de werkgever dan en leggen uit waarom bedrijfsfitness als gezonde arbeidsvoorwaarde zo aantrekkelijk is. Dit komt namelijk doordat de werkgever bedrijfsfitness met het brutosalaris van de werknemer kan verrekenen. Daardoor ontstaat het fiscale voordeel. Het wordt ingehouden op het loonstrookje voordat de belasting erover geheven wordt”, licht Klaas toe.

Tien jaar

Dit jaar bestond Bedrijfsfitness Nederland tien jaar. In die tien jaar is het bedrijf van 25 naar 2500 aangesloten sportscholen gegaan, ligt de focus niet meer alleen op het Noorden, maar op heel Nederland en zijn er dertien personeelsleden bij gekomen. Ook is het bedrijf sinds juli dit jaar verhuisd naar een kantoor aan de Abe Lenstra Boulevard. Jacco: “In die tien jaar hebben we toch een bepaalde volwassenheid bereikt. We hebben een hele gecontroleerde stabiele groei en het lukt ons ook steeds weer om dat te bereiken. Daar zijn we trots op.” “We willen niet heel snel rennen en korte relaties aangaan, maar iets langzamer rennen en duurzame relaties aangaan. Het dienstverlenende karakter van onze organisatie vinden we ook heel belangrijk. We staan ervoor dat wij zoveel mogelijk vragen afvangen. Is er iets met een abonnement? Dan willen we niet dat de werkgever daarmee belast wordt, maar dat zelf afhandelen”, voegt Klaas toe.

Doorgroeien

De eigenaren van Bedrijfsfitness Nederland zijn nog lang niet klaar met hun bedrijf en zien nog genoeg uitdagingen. “We willen onze positie als marktleider verder uitbouwen en nog veel meer werkgevers en werknemers informeren over alle mogelijkheden van bedrijfsfitness”, vertelt Klaas. “Ook wordt de diversiteit aan sporten binnen de fitnessbranche steeds groter en hierin zien wij veel kansen. Zo zijn er ook mensen die liever willen aquafitnessen of via de sportschool bootcamplessen willen volgen en dat kan nu ook. We willen blijven doorgroeien, onze stabiele lijn vasthouden”, vult Jacco aan. “We zien nog genoeg mooie uitdagingen voor Bedrijfsfitness Nederland”, besluit Klaas.

Mieke van Veen